Settelen - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu Settelen - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu

Settelen

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

09 Maart 2014 | Duitsland, Paderborn

Nu ik alweer anderhalve week in Paderborn ben vond ik het wel weer eens tijd worden om het thuisfront een beetje op de hoogte te houden wat ik hier allemaal uitspook. Het is een tamelijk lang verslag dus bereid u voor....

Voor jezelf zorgen
Dit was voor mij de eerste keer dat ik echt op mezelf ben zonder ouders ook maar in de buurt. En ik moet zeggen, het bevalt me. Heel erg. Ik heb het eenvoudig zo goed getroffen hier in dit appartement, alles is op loopafstand (centrum 5/10 min, winkels 10, universiteit 15 min) maar ook mijn huisgenoten Pascal en Jan zijn supertoffe kerels die me de weg leren kennen in een huishouden dat er al 2,5 jaar is. Ook het boodschappen doen, bepalen wat je elke avond en morgen eet bevalt me goed. Gelukkig had ik thuis al wat ervaring opgedaan met eten koken zodat ik niet op een dieet van pizza, kebab en opwarmmaaltijden hoef te leven maar ook een lekkere maaltijd kan maken met verse producten! :D

Introductie universiteit en taalcursus
Afgelopen maandag is het eigenlijk pas echt begonnen. 's Avonds was er een kleine introductie in het bureau van Eurobiz (organisatie voor internationale studenten door Duitse studenten) en heb ik al wat nieuwe gezichten gezien. Mijn Engels is de laatste week ook enorm verbeterd want er zijn relatief weinig studenten die echt goed Duits spreken. Waarop ik dan weer de uitzondering ben, want ik heb hier de titel 'de Nederlander die perfect Duits spreekt' gekregen :P Ook ben ik al zo'n 5 keer aangezien voor een Duitser omdat ik vrijwel zonder accent spreek volgens de Duitse studenten. Maargoed, op dinsdagmorgen hadden we een taaltest waarbij je punten kon behalen die je vervolgens op een bepaald niveau plaatsten. Vanaf 60 punten had je het hoogste niveau en ik had er 72, dussss. Ook de taalcursus zelf heb ik nu twee keer gehad en ik heb tot nu toe maar 1 woord geleerd waarvan ik al wel de synoniemen wist. Die 5 studiepunten die ik ermee verdien zijn dus makkelijk binnen te slepen.

Nieuwe gezichten en uitgaan in Paderborn
Vooraf werd mij al verteld dat ik veel nieuwe mensen zou leren kennen, maar ik ben echt onder de indruk hoeveel dat er zijn geweest in de afgelopen week. Ik denk dat ik niet overdrijf als dit er nu alleen al een stuk of 50 zijn. Ik heb al wel een beetje een vast groepje met 3 Finnen, een Turk die enorm veel Spanjaarden kent en 2 Nederlanders die hier al wat langer zijn (sinds September). Maar ook echt allerlei nationaliteiten komen hier voorbij, zoals Finnen, Koreanen (Zuid welteverstaan :P) Chinezen, Turken, (VEEL) Spanjaarden, Egyptenaren, Amerikanen, Engelsen enz. enz.
Afgelopen donderdag hadden mijn huisgenoten een klein introductiefeestje voor mij georganiseerd. Het is hier best normaal om van tevoren mensen uit te nodigen in je WG (appartement) en dan naar de stad te gaan. Dus zo gezegd, zo gedaan op donderdagavond stonden hier ongeveer 20 luitjes waar we mee aan de zuip gingen om rond 12 uur naar de stad te gaan om in een bar uit te gaan. Dat was allemaal leuk totdat we naar huis gingen. Mijn huisgenoot Pascal was zo zat als het maar zijn kon dus ik heb hem naar huis gesleept, zijn kleren uitgetrokken, een emmer voor hem gehaald en hem in bed gelegd. Dit ging allemaal in Duits terwijl ik ook aardig van de kaart was, SUPERRRR =D
Op vrijdagavond hadden we de kroegentocht die door Eurobiz georganiseerd werd, dat was ook weer leuk en wel zo leuk dat ik weer half 5 thuis was, oeps. En ik dacht, 'ach op zaterdagavond ben ik hier alleen omdat mijn twee huisgenoten naar huis zijn dus laat ik maar wat mensen uitnodigen' en dat resulteerde in een vol huis met ongeveer 20/25 mensen, iets meer als gedacht :) Dus nu zit ik hier rustig maar dit verslag te typen, ik bak dadelijk lekker een eitje met spek en dan om 12 uur gaan we in dit heerlijke lenteweertje naar het Slot wandelen dat 4 kilometer van de stad ligt.
Ik hoop dat jullie allemaal een fijne zondag hebben in dit heerlijke weer, en veel groetjes uit deze prachtige fijne nieuwe stad waar ik me al helemaal op mijn plaats voel!

Tom

  • 09 Maart 2014 - 11:10

    Yvonne Tap En Fam.:

    Hey Tom,

    Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt.
    Maak er een gezellige, leerzame tijd van.
    We horen nog wel van je. Veel plezier.

    Groetjes vanuit Doornenburg.

  • 09 Maart 2014 - 18:25

    Hetty:

    Hoi Tom,

    Super om te lezen dat je het daar al zo goed naar de zin hebt en je draai al helemaal hebt gevonden.
    Hier in Gendt gaat alles zijn gangetje.
    Tot horens!
    Groetjes Hetty en familie.

  • 09 Maart 2014 - 18:58

    Margriet:

    Goed te horen dat je er 1 of meer op mijn verjaardag gedronken heb. Henk heeft, samen met al die andere, een enorm leuk liedje voor me gezongen. Was gezellig feestje dus. Geinig dat ze je voor een Duitser aanzien. Als je maar niet zo gaat gedragen!!!!!!!!
    Sehr viel spass dort ( of zoiets)

  • 09 Maart 2014 - 20:52

    Theo Bijkerk:

    Hallo Tom,

    über die Feten lernt man ja die Leute kennen, flüssige Landeskunde also ...
    Ich bin gespannt, wie es dir so ergeht, auf jeden Fall gut zu lesen, dass deine Aussprache usw. ein so hohes Niveau hat!

    Gruß
    Theo



  • 10 Maart 2014 - 08:34

    Kees-Jan:

    Zo leer je het land inderdaad het beste kennen! ;-). Jammer dat je ook nog lessen moet volgen...
    Veel plezier in Paderborn en succes bij de nieuwe colleges (die beslist wat lastiger worden dan de cursus Duits...).
    Kees-Jan

  • 10 Maart 2014 - 11:13

    Sissy:

    Hi Tom,
    Wat een leuk verslag!!! :-)
    Dat jij niet in je eentje, alleen en eenzam in Paderborn zou zitten was volgens mij iedereen duidelijk... ;-)
    Wat leuk dat het wel zoooo goed uitpakt!! Volgens mij heb je het ook echt heel goed getroffen met je WG.
    Wat goed dat je bij de taaltoets zo hoog hebt gescoord!! Mooi!
    Nog veel succes en vooral plezier,
    Sissy

  • 10 Maart 2014 - 13:59

    Jacqueline Gerrits:

    Erg leuk verslag. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.

  • 13 Maart 2014 - 11:41

    Irma:

    Hallo Tom,

    eine tolle Vorbereitung auf das 'echte' Leben als Student??!! Du weißt auf jeden Fall schon, was ein Studentenleben auch ausmacht, jetzt nur noch (ab April?) studieren.....
    Viel Spaß weiterhin!
    Irma

  • 14 Maart 2014 - 11:09

    Jutta:

    Hallo Tom,
    ich musste ein paar Mal schmunzeln als ich deinen Bericht las. Klasse, dass du so ein Glück hast mit der WG und das Studentenleben mit all seinen Facetten so genießen kannst inklusive Haushalts- und Kochkurs. HOffentlich findest du trotzdem genug Gelegenheiten Deutsch zu sprechen, nicht nur Englisch.
    Viel Spaß weiterhin und bleib v.a. so offen für alle neuen Erlebnisse! LG; Jutta

  • 15 Maart 2014 - 08:48

    Ome Sjaak Uit Ermelo:

    mooi, doei

  • 15 Maart 2014 - 08:57

    Ome Sjaak Uit Ermelo:

    goede morgen Tom, toch maar wat meer ondertiteling bij je leuk geschreven verhaal. Heb je enig idee waarom er zoveel spanjaarden zijn (gevolg van de crisis?). Binnen ons bedrijf hebben ze ook een aanbieding gekregen om spaans personeel in dienst te gaan nemen...... (manjana he, of hoe schrijf je dat) ben benieuwd of ze vooruit te branden zijn. Gelukkig is het hier wat kouder voor ze en gaat het tempo waarschijnlijk vanzelf omhoog. Aan de andere kant: waarom onze medemens, die kansen ziet, ook geen kans geven toch!
    Ik denk dat de tijd voorbijvliegt als ik je zo lees. Ga je ook nog andere sporten dan wandelen van kroeg naar kroeg doen? bijvoorbeeld de ochtendoefening met de vinger op tafel en dan liften.
    Het gaat je goed verder, blijf gezond en ben benieuwd naar je volgende verhaal.
    Veel plezier en ik zal € 2,50 overmaken kun je er eentje nemen op ons.
    groeten van Tonnie, Famke, Sanne, Sjoerd, Niels en ik.

  • 18 Maart 2014 - 09:02

    Jan En Diny :

    Tom wat een leuke verslagen heb je geschreven zo te lezen gaat het je goed veel succes nog verder groetjes Jan en Diny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Paderborn

Tom

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 893
Totaal aantal bezoekers 9597

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Minor Paderborn

Landen bezocht: