Hamburg, bezoekjes en universiteit - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu Hamburg, bezoekjes en universiteit - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu

Hamburg, bezoekjes en universiteit

Blijf op de hoogte en volg Tom

28 April 2014 | Duitsland, Paderborn

De afgelopen weken waren weer super. Waarom? Dat ga ik eens mooi opschrijven voor het thuisfront!

Hamburg is een mooie stad. In het weekend van 19 tot 21 april (paasweekend) ben ik met een groep mensen uit Paderborn naar Hamburg geweest. We waren in totaal met 14 en hadden een hostel geboekt in het centrum van Hamburg. Na daar drie dagen geweest te zijn en alles beleefd te hebben van het mooie centrum tot het nachtleven denk ik dat ik mijn nieuwe favoriete stad heb gevonden om als toerist heen te gaan. Waarom? De stad heeft voor mij iets te bieden wat Berlijn bijvoorbeeld niet zo snel te vinden had, namelijk ook mooi kunnen zijn naast alle cultuur die er te vinden is. Er zal geen twijfel over bestaan dat Berlijn ook mooie plekken heeft maar in Hamburg waren ze eenvoudig sneller te vinden, in overvloed en ook redelijk dicht bij het centrum. Zo was er een mooi park waar je heerlijk kon zitten in stoelen die gratis waren, de rivier en de haven zijn plekjes waar je kunt genieten van een ijsje en het Rathausplatz is een grote open plek waar je wat kunt eten/drinken en uitrusten. Ook de bekende Reeperbahn zijn we snachts en overdag geweest. De hoeveelheid sexshops met oude mannetjes die je naar binnen proberen te lokken naast de kinderen die er rondlopen alsof er niks bijzonders te zien valt is echt bizar om mee te maken. Ook de 'rode' straat is apart. Je loopt een vies straatje in en ziet een poort waar duidelijk opstaat: geen ingang voor mannen onder 18 en vrouwen. Erdoorheen lopen met een groepje mannen resulteert dan in vrouwen die de raampjes openen en je naar binnen lokken. 'Hey du komm mal rein, willst du ein bisschen spaß haben?'
Apart.

Bezoekjes
Nu ik dit typ zijn de eerste bezoekers uit Nederland weer vertrokken. Met Timo, Gido en Niels, oude collega's en vrienden van de Appie, heb ik een wedstrijd van FC Paderborn bezocht (2-0 gewonnen en in het thuisvak naast de vaste supporters) en zijn we lekker uit eten geweest. 's Avonds een lekker biertje drinken hoorde daar ook bij en dit is de heren zo goed bevallen dat ze graag een heel weekend komen om ook te gaan stappen. Voor alle mensen die dit lezen en graag ook een keer langskomen, voel vrij om me een berichtje/mailtje/postduif te sturen en een datum af te spreken (van een aantal weet ik het al, zoals ome Sjaak). Nu kan het nog!

Universiteit
Voor de mensen die zich afvragen of er ook nog een beetje gestudeerd wordt: Ja! Ik heb nu na drie weken les al een Referat (presentatie) moeten houden voor een klas van 40 Duitsers over een thema waar ik eerder nog nooit aan gedacht had: De coöperatie- en collaboratieverhoudingen tussen de wetenschappers en technische mensen in het nationaal-socialisme. Mond vol, maar dat wil zeggen: hoe werd er bijvoorbeeld met alle Joodse wetenschappers die waardevol konden zijn voor de wetenschap in Nazi-Duitsland omgegaan? Interessant maar lastig, en ik zie het als een uitdaging om ook op deze vlakken kennis op te doen en zo mijn kennis uit te breiden. Ook de andere vakken die ik heb gekozen bevallen en interesseren me en zorgen ervoor dat de tijd hier snel gaat! Ook ben ik blij dat ik geen extra taalcursus meer heb gekozen, ten eerste omdat ze geld kostten (student) maar ook omdat er geeneens een C1 niveau was, waar ik de vorige keer op ingedeeld was. Dus nu functioneren de vakken die ik gekozen heb als taalcursus :)

Deze week is voor mij ook een leuke: donderdag is het dag van de arbeid en vrijdags heb ik nooit les, wat dus betekent dat ik woensdag alweer weekend heb :) ook komt Anouk hierheen op vrijdag en zie ik haar eindelijk weer. Een mooi vooruitzicht!~

Groetjes uit Paderborn!

• 28 April 2014 - 14:53

Irma:

Hallo Tom,

ich lese schon, dass du ein volles Programm hast und sogar auch noch studierst.....! Tatsächlich ein schweres Thema, das du in deinem Referat präsentiert hast. Klappt das alles sprachlich also auch?
    Ich bin von Donnerstagabend bis Sonntagmorgen auch in Paderborn, mein Programm ist aber auch sehr intensiv und ich vermute, dass du deine Zeit auch lieber mit Anouk als mit mir verbringst!
    Sei also nicht überrascht, wenn du mich eventuell auf der Straße siehst. Viel Spaß und genieße das lange Wochenende!!

Schöne Grüße
    Irma

• 28 April 2014 - 15:32

Marianne ABC:

Leuk dat je het zo naar je zin hebt Tom! Je bent er maar druk mee, geniet ervan. :-)
    Heel veel plezier met Anouk!

• 29 April 2014 - 13:36

Theo Bijkerk:

Hallo Tom,

ich bin wie Irma der Meinung, dass das thema schwierig ist. Bist du gut durchgekommen? Hast du deine didaktischen Qualitäten sprechen lassen - als angehender Lehrer mit Praktikumserfahrung? Mit anderen Worten, wie hast du präsentiert?
    Ich wusste nicht, dass du Fan des SC Paderborn 07 bist....
    Genieß den ersten Mai und die freien Tage!
    Gruß
    Theo

• 29 April 2014 - 14:32

Jacqueline:

pff! heftig onderwerp heb je gekozen maar wel erg interessant.
    Veel plezier met Anouk.
    Groetjes, Jacqueline

• 04 Mei 2014 - 20:41

Jan En Diny :

Hallo Tom weer een hele boel mee gemaakt .Het gaat nog steeds goed zo te lezen.Nog veel succes en de groetjes van Jan en Diny

• 08 Mei 2014 - 13:19

Sissy:

Hallo Tom,
    Jaa, Hamburg ist auch nicht verkehrt..... Hast du schön an der Binnenalster gesesen? Der
    Hafen ist auch beeindruckend, hast du ihn gesehen?
    Viel Erfolg noch bei deinem Studium (hoffentlich kommen jetzt nur noch weniger schwierige Themen..) und überhaupt in Paderborn...
    schöne Grüße
    Sissy