Aftellen - Reisverslag uit Gendt, Nederland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu Aftellen - Reisverslag uit Gendt, Nederland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu

Aftellen

Door: Tom

Blijf op de hoogte en volg Tom

07 Februari 2014 | Nederland, Gendt

Nog 3 weken en dan zit ik in Paderborn, Duitsland.

Voor degenen die nu denken: 'hé, wat gaat hij daar dan doen?' is dit het antwoord: Ik ga in Paderborn voor mijn minor ongeveer 5 maanden in Paderborn aan de universiteit studeren. Voor mijn studie (leraar Duits) moet ik natuurlijk zo goed mogelijk Duits kunnen praten en dat is een van de redenen dat ik daarheen ga. Natuurlijk is het ook belangrijk om me onder te dompelen in de Duitse cultuur, de mensen daar te leren kennen, het studeren aan een Duitse universiteit mee te maken maar vooral om heel veel nieuwe ervaringen op te doen.

Veel mensen die ik al gesproken heb, weten niet echt waar Paderborn ligt. Het is een niet al te grote stad (140.000 inwoners) in Duitsland die aan de oostgrens van Nordrhein-Westfalen ligt. Met Bielefeld in het Noord-Westen en Dortmund in het Zuid-Westen ligt het op ongeveer 3 uurtjes rijden vanaf Nijmegen.

In Paderborn ga ik ook 5/6 maanden wonen. Ik weet al dat ik in een WG (Wohngemeinschaft) ga wonen met nog twee andere Duitse jongens. Ze luisteren allebei metal dus dat is al een goede start :). Wat me opviel aan de kamer is dat ik redelijk veel ruimte heb voor een kleine prijs, maar dit is in de meeste Duitse steden het geval. Omdat de universiteit van Paderborn niet zo populair is als die van bijvoorbeeld Heidelberg is het aantal studenten redelijk klein (14.000, 10% van het aantal inwoners). Daarom ligt de prijs van kamers ook lager, wat mij weer meer geld geeft om aan andere zaken (lees: bier) uit te geven.

In het weekend van 21-23 februari ga ik met mijn ouders al een keer op en neer om wat spullen te verhuizen, waarna ik nog een aantal dagen thuis blijf om van iedereen afscheid te nemen, waarna ik naar alle waarschijnlijkheid op donderdag 27 februari met de trein naar Paderborn reis. Ik heb dan vanaf 3 maart een taalcursus met andere internationale studenten die daar ook komen in het kader van een internationale studie/stage dus die leer ik daar dan alvast kennen. Op 7 april begint als het goed is het echte semester en moet ik dus vakken gaan volgen aan de universiteit om de benodigde studiepunten te halen. Dit eindigt op 18 juli maar er kunnen nog toetsen volgen na deze datum.

Al met al heb ik er erg veel zin in, het is voor mij natuurlijk ook de eerste keer dat ik echt op mezelf aangewezen ben voor langere tijd. Ik twijfel er niet aan dat er ook mindere periodes zullen komen (heimwee, familie, vriendin die in Nederland blijft etc.) maar dat zal ieder normaal persoon ervaren.
Mocht je op de hoogte willen blijven van mijn blogs (ik zal elke maand ongeveer twee verslagen online zetten) dan kun je jezelf op de mailinglijst zetten of gewoon mijn Facebook-profiel in de gaten houden.

Mit freundlichen Grüßen,
Tom

  • 07 Februari 2014 - 16:11

    Jacqueline Gerrits.:

    Je gaat het vast en zeker enorm naar je zin hebben!

  • 07 Februari 2014 - 16:25

    Kim Peters:

    3 weken nog, dat gaat snel! Alvast megaveel plezier en proost op de goede afloop!

    LG aus Wien! ;)

  • 09 Februari 2014 - 19:48

    Theo Bijkerk:

    ich bin aber gespannt, welche Biere du nachher kennst....!

    Herzlichen Gruß
    Theo

  • 10 Februari 2014 - 11:48

    Sissy:

    Hi Tom,
    Du hast auf jeden Fall eine gute Planung gemacht: erst zusammen mit den Eltern einiges umziehen, dann zurückkommen und Abschied nehmen und dann ganz in Ruhe wieder zurück... Relaxt! Prima!!
    Du wirst eine tolle Zeit dort haben!Ich wünsche dir jetzt schon viel Spass!!

    Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Gendt

Tom

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 438
Totaal aantal bezoekers 9600

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Minor Paderborn

Landen bezocht: