Erasmus Leben = Gutes Leben - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu Erasmus Leben = Gutes Leben - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu

Erasmus Leben = Gutes Leben

Door: Tom Botterblom

Blijf op de hoogte en volg Tom

21 Maart 2014 | Duitsland, Paderborn

Het is alweer bijna twee weken geleden sinds mijn laatste reisverslag, dus ik vond het wel weer eens tijd worden om iedereen in Nederland op de hoogte te stellen wat ik hier allemaal uitspook. Deze keer, voor de mensen zonder Facebook, heb ik ook wat foto's toegevoegd om een impressie te geven van Paderborn en zijn Erasmus-feesten.

Ik begin bij waar ik de laatste keer geëindigd ben, namelijk de wandeltocht naar het Schloss Neuhaus. Het was prachtig weer en de wandeling langs de kleinste rivier van Duitsland, de Pader, was erg mooi maar ook een mooie kans om nieuwe mensen te leren kennen. Schloss Neuhaus was leuk maar alleen een gebouw. Snel uitgekeken dus. :)
Het was die hele week super weer hier dus op de woensdag (12-03) hebben we samen met ongeveer 50 andere mensen een bbq gehouden. De grote groep werd in kleinere groepen opgesplitst en die gingen allemaal een partij FLEISCH halen en de nodige drankjes :) Daarna gezellig bbq'en met z'n allen en de foto van de groep kun je hieronder zien, het geeft een beetje een indicatie van hoe groot de groep ongeveer is.
De volgende dag had ik een verjaardag van een Spanjaard. Hier heb ik voor de eerste keer meegemaakt wat nu een echte WG-party inhoudt, namelijk: alle ruimtes van een huis afgevuld met mensen (80 ofzo), de verjaardag vieren, indrinken en dan de stad in om te stappen.

De lessen zijn tot nu toe best wel interessant, alhoewel het niveau voor mij wat te laag is. Er wordt veel grammatica herhaald en omdat het voor mij al weer een tijdje geleden was dat ik dit intensief beoefend heb, kwam het allemaal weer een beetje boven drijven. Ik begin het zelfs leuk te vinden (Irma!!!!) :) De leraar is zelf ook erg goed en kan met behulp van synoniemen en voorbeelden uit de landen waar alle studenten vandaan komen de grammatica en nieuwe woorden goed uitleggen.

Op de zaterdag (15-03) zijn we met ons groepje van Erasmus mensen gaan stappen in een club hier in Duitsland. Dat was echt heel anders als de normale Driegezusters in Nijmegen o.i.d. Netjes gekleed, braaf Duits praten in de wachtrij en erna feesten. Wel op een andere manier, want in plaats van met contant geld te betalen kreeg je een soort van creditcard die je gebruikte om drinken te halen. Handiger, maar wel een stuk duurder: 10,50 voor 3 bier... De club zelf was erg leuk met twee dansvloeren en een gezellige groep mensen!
Op de maandag erna (afgelopen maandag) was het St. Patricks Day, en dit werd uiteraard ook in Paderborn gevierd. Maandagmiddag om 2 uur begonnen we met indrinken, tpen gingen we door naar de Ierse meiden die hier wonen en uiteindelijk eindigden we in de Ierse pub, het leek wel Gendtse kermis :)
De rest van deze week had ik het tamelijk rustig, ik heb wat voor school gedaan, enkele zaken voor mijn Erasmus beurs opgehaald en ook eens wat tijd voor mezelf genomen door maar eens een flink potje te gamen. Da's ook wel eens nodig. Gister (donderdag) was het heerlijk weer dus zijn we met een groep mensen naar de Paderwiese geweest om daar lekker aan het water te zitten. Het is een soort van park aan de rivier hier waar je heerlijk kunt zitten in het zonnetje. Vandaag zijn we wezen zwemmen in het lokale zwembad, waarna we zijn gaan eten bij een leuke, lekkere maar goedkope Italiaanse restaurant in de stad. Morgen ga ik voetballen (ja ik, ja!) en 's avonds gaan we naar een andere club in Paderborn. Een leuk weekend dus :)
Ik wens jullie allemaal een prettig weekend toe en als er nog taalfoutjes in mijn verslag voorkomen, sorry daarvoor. Ik kan echt merken dat ik Duits, Engels en Nederlands door elkaar aan het halen als ik Nederlands praat als ik met mijn vriendin of familie praat :P Dat schijnt ook een symptoom van het Erasmus leven te zijn.

Erasmus Leben = Gutes Leben! :D
Tom

  • 21 Maart 2014 - 23:02

    Irma:

    Na Tom, habe den Eindruck, dass das Studentenleben dir schon gefaellt! Freut mich natuerlich auch, zu lesen, wie leicht die Sprache fuer dich ist! Schau mal nach, wenn du mal Zeit hast, wer dieser Erasmus eigentlich war, in dessen Namen jetzt ueberall in der Welt von Studenten gefeiert und ab und zu studiert wird..... viel Spass weiter und ebenfalls ein schoenes Wochenende
    Irma

  • 21 Maart 2014 - 23:51

    Albert:

    Ik hoef mien over ow gin zurg te maken zie ik wel!

  • 22 Maart 2014 - 16:27

    Cecilia:

    Hey feestbeest!!
    Erg leuk om je verslagen te lezen!. Dat wordt afkicken straks jongen :-)

  • 22 Maart 2014 - 16:48

    Theo Bijkerk:

    Tja Tom, du führst ein hartes Leben!Die Bilder sprechen ja für sich ... Zum Glück bist du auch körperlich gut drauf, zu Fuß zum Schloss, in den Park zum Grillen, dazu in den Supermarkt und zurück, das einarmige Reißen, und dann noch Fußball spielen, du bekommst bestimmt eine Superkondition!
    Gruß
    Theo

  • 23 Maart 2014 - 12:29

    Jacqueline :

    Je bent de ultieme verbeelding van de Erasmusstudent! Fijn dat het zo goed bevalt.

  • 24 Maart 2014 - 08:59

    Margret Holleman:

    Hallo Tom,

    ich habe nie daran gezweifelt, dass dir den Deutschlandaufenthalt NICHT gefallen würde... Wenn du zurückkommst, kannst du dich gar nicht mehr an das 'normale' Leben hier gewöhnen! Geniesse es!

  • 25 Maart 2014 - 17:44

    Sissy:

    Hi Tom,

    Immer wieder schön, deinen Blog zu lesen....
    noch ganz viel Spaß!!!!!

    sG Sissy

  • 25 Maart 2014 - 17:44

    Sissy:

    Hi Tom,

    Immer wieder schön, deinen Blog zu lesen....
    noch ganz viel Spaß!!!!!

    sG Sissy

  • 25 Maart 2014 - 17:44

    Sissy:

    Hi Tom,

    Immer wieder schön, deinen Blog zu lesen....
    noch ganz viel Spaß!!!!!

    sG Sissy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Paderborn

Tom

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 9597

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Minor Paderborn

Landen bezocht: