Einde in zicht - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu Einde in zicht - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu

Einde in zicht

Door: Tom Botterblom

Blijf op de hoogte en volg Tom

15 Juli 2014 | Duitsland, Paderborn

Zo. Het is bijna voorbij hier in Paderborn en ik moet zeggen, dat zorgt toch wel voor een partij gemixte gevoelens. Aan de ene kant moet ik toegeven dat ik er toch wel weer naar verlang thuis te zijn in Nederland, met mijn familie, vriendin, vrienden en alles daaromheen (Gendt, Nijmegen). Aan de andere kant is de tijd om afscheid nemen van heel veel geweldige mensen die de laatste maanden om me heen waren ook aangekomen en dat is dan weer minder.

In de laatste maand dat ik niks van me heb laten horen via dit medium is het gebruikelijke leventje weer verder gegaan. Ik heb een aantal bezoekjes gehad, waaronder mijn vader, moeder, oma en broertje/zusje, ooms en tantes maar ook een viertal vrienden die al eerder waren geweest zijn nog een keer teruggekomen omdat het toch wel erg leuk was in Paderborn :).
In de afgelopen week was het ook tijd om serieus aan de bak te gaan met leren en dat merk je toch wel op de universiteit. Zowel andere Erasmusstudenten als ook de Duitse studenten zijn flink aan het leren geslagen om de tentamens te halen. Gelukkig had ik er maar één (die wel flink pittig was) afgelopen zaterdag. Hopen dat ik die gehaald heb.
Ook het verzamelen van handtekeningen, stempels en cijfers is aangekomen. De leraren zijn daar allemaal erg makkelijk en het binnenhalen ervan is dan ook een niet erg grote moeite.

Wat ik ook erg leuk vond om hier in Paderborn met al die verschillende nationaliteiten om me heen mee te maken, was het WK. Er was in de poule-fase elke avond wel een vriend/vriendin uit een bepaald land waarvan het land van herkomst een wedstrijd speelde. Er werd dus veel voetbal gekeken. Nadat afgelopen zondag Duitsland wereldkampioen is geworden werd dat natuurlijk ook gevierd. Nu moet ik zeggen dat het me toch wel tegenviel hoe de Duitsers dit vierden: In een auto zitten en toeterend door de straten rijden of op een plein staan en dan een paar liedjes zingen was het enige wat ze deden. De volgende dag toen ik naar de uni ging waren de meeste Duitse vlaggetjes alweer van de auto's verdwenen en liepen er misschien maar drie mensen met shirtjes van het elftal rond over de straat. Maarja, misschien is Paderborn daar ook een beetje te klein voor :P

In de komende weken heb ik geen universiteit meer, wat dus tot een partij relaxen in en om Paderborn gaat leiden. Aankomende vrijdag gaan we met ongeveer 50 mensen naar Münster om daar te stappen en aangezien het heerlijk weer wordt zal er ook veel aan het meer gelegen worden om te zwemmen en te zonnen. Omdat ik nog tot 2 Augustus blijf heb ik nog wel even de tijd om zo van mijn vakantie te genieten tot ik straks weer stage ga lopen! Het afscheid nemen van zoveel mensen is dan weer een mindere kant. De afgelopen weken zijn er al een aantal mensen weggegaan, maar vooral vanaf maandag 21 Juli zullen de meeste mensen teruggaan naar huis. Toch weet ik dat wanneer ik naar een ander land op vakantie wil, ik altijd via Facebook of de mail een bericht kan sturen en wie weet heb ik een mooie slaapplaats of gids beschikbaar! Ook wordt er een jaar(semester)boek gemaakt waar de meeste Erasmusstudenten een stukje met foto in hebben geplaatst, wat dus ook een leuk aandenken is voor later :)

Ik ga de laatste weekjes nog lekker genieten van mijn tijd. Bedankt voor het lezen van mijn blog en wie weet tot gauw in Nederland!

Tom

  • 16 Juli 2014 - 21:47

    Frits Botterblom:

    Hallo Tom,
    Dit is de eerste keer dat ik op deze manier een reactie plaats. In de tijd dat jij in Paderborn zat heb ik ook mijn leven moeten aanpassen, ander huis, andere omgeving, heel veel andere mensen. Een beetje vergelijkbaar met jouw, alleen jij komt weer terug naar je ouders, broer en zus en alle andere mensen die je goed kent. Ik heb je een beetje gevolgd, je studie, je vrienden en alle dingen die studenten nu eenmaal doen, naar ik nu weet heb je overal stevig aan mee gedaan. Toen we afgelopen zondag bij je op visite waren heb ik een andere Tom gezien als de Tom die naar Duitsland ging om te studeren.
    Je bent in positieve zin veranderd, je weet wat je wilt en dat krijg je voor elkaar, dat weet ik zeker.
    Maak er nog een leuke tijd van, de dagen dat je nog in Paderborn bent, en dan zie ik je weer in Gendt.

    Groetjes Frits

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Paderborn

Tom

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 9595

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Minor Paderborn

Landen bezocht: