Drukdrukdruk - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu Drukdrukdruk - Reisverslag uit Paderborn, Duitsland van Tom Botterblom - WaarBenJij.nu

Drukdrukdruk

Door: Tom Botterblom

Blijf op de hoogte en volg Tom

11 Juni 2014 | Duitsland, Paderborn

Hallo iedereen die dit leest. Het is weer een tijdje geleden dat ik een blog heb geschreven en dat heeft een reden. De afgelopen weken was het erg druk met school, bezoekjes, uitstapjes en nog veeeeel meer. Ik zet ze even op een rijtje zodat jullie thuis ook mee kunnen genieten :)

In mijn laatste reisverslag schreef ik dat de vriendengroep het weekend langs zou komen. Ze zijn gekomen en wat was het een te gek weekend. De stad op stelten door een troep Nederlanders zou je haast wel kunnen zeggen! Ik heb ze de stad laten zien, we hebben lekker gegeten (bbq!) en gedronken, het tot in de vroege uurtjes doorgezet en uiteindelijk afgesloten bij het restaurant met een dikke schnitzel. Nogmaals bedankt jongens!

De week erop ben ik lekker een weekendje naar Anouk in Enschede gegaan. Het was hemelvaart zodat ik een lang weekend had, waardoor we allemaal leuke dingen konden doen, ook samen met haar zus en de vriend van haar zus. Hockeywedstrijd kijken, Enschede in, naar de film, op zondag mijn ouders en broer/zus weer zien en samen lekker Game of Thrones kijken op de maandagochtend zorgde voor alweer een heerlijk weekend. Het is aftellen totdat we elkaar weer elke week kunnen zien maar door deze weekendjes wordt het een stuk draaglijker om Anouk te moeten missen :).

Ook afgelopen weekend (7-8Juli) had ik weer vol zitten. Moeders met haar zussen (Hetty, Irma en Cecilia) zijn langsgekomen in Paderborn om te zien wat voor een stad het nu is en wat ik hier allemaal uitvoer. Na wat gedoe met het inchecken bij het hotel heb ik ze de stad laten zien, zijn we lekker uit eten geweest en daarna zijn we op het terras beland waar de dames als laatste mensen het tot 1 uur 's nachts hebben gemaakt. Op zondag hebben we nog lekker koffie gedronken bij mij thuis (Douwe Egberts natuurlijk, duitse koffie = bah) en zijn ze weer naar huis gereden.
Op de maandag heb ik van het heerlijke weer genoten bij de Lippesee (een verzameling van kleine en grotere meertjes ongeveer een halfuur van Paderborn). Het water was heerlijk en 's avonds werd het met een mooie lichtshow afgesloten. Wat ging het erop met het onweer, gelukkig was het in Paderborn niet zo heftig als in Essen of Köln!

Afgelopen dinsdag ben ik met een Kurs (Nationalsozialismus im Unterricht) naar Wewelsburg gegaan. Het is een dorpje dat ongeveer een halfuur van Paderborn afligt. In het dorp ligt een burcht/kasteel waar in de Tweede Wereldoorlog Heinrich Himmler een verzamelplek voor de SS van maakte. Een arbeidsconcentratiekamp werd in het dorp neergezet waar Krijgsgevangenen, jehova-getuigen en andere gevangen werden geplaatst om zich daar in de dood te werken. De slogan van het kamp was letterlijk: 'Vernichtung durch Arbeit' (vernietiging d.m.v. arbeid). De verhalen die in het museum verzameld zijn, zijn erg indrukwekkend om te lezen. Hetgeen wat mij daarentegen het meest ontzet heeft achergelaten was het feit dat de bewoners van het dorp het na de oorlog enorm ontkend hebben dat er in het kamp ongeveer 1200 gevangen op wrede wijze omgekomen zijn. Toen omstreeks 1970 een overlevende teruggekomen is om het kamp op te zoeken, werd hij door de bewoners vriendelijk de deur gewezen met de mededeling: 'hier was niks'. Dit zet je toch wel aan het denken...

Om niet helemaal treurig te eindigen: toen ik thuis was op dinsdagavond had ik haast geen rust om even rustig te zitten, de tweede klas van de HAN van mijn opleiding was namelijk in Paderborn voor een project met betrekking tot Grammatica onderwijs. Eerst hebben we lekker in de pub wat gegeten waarna ik Noëlle en Milou mijn huis en wat mooie stukjes van Paderborn heb laten zien (en natuurlijk bier gedronken!). De volgende morgen heeft de klas hun opgaven voorgesteld aan de Duitse studenten. Het was erg leuk om het deze keer van een andere kant te zien, vorig jaar stond ik namelijk zelf te presenteren. Het was erg leuk om iedereen te zien hier, ook Sissy en Jutta die meegekomen waren. Ook de bevestiging van hen dat mijn Duits veel beter is (en haast natuurlijk) deed me erg goed!

Morgen begint het WK en uiteraard volg ik dit ook in deze rare setting. De Duitsers kijken natuurlijk naar Die Mannschaft, maar de andere groepen internationale studenten (vooral de Spanjaarden) zijn erg fanatiek en moet ik met mijn oranje ploegje tegenop boksen.
ORANJE BOVEN!

Ciao!

  • 11 Juni 2014 - 22:07

    Ome Sjaak Uut Ermelo:

    hoi neef Tom, mooi geschreven jonge. het blijft toch een neef van je he. Je vermaakt je nog steeds goed als ik het zo lees. tonnie en ik hebben nu vakantie. en weet je wat voor ons nu de perfecte vakantie is: je kunt van alles doen waar je zin in hebt en dan doen we lekker niks... Ik heb nog wel een nachtje storingsdienst, morgenvroeg 8 uur wordt ik afgelost en dan heb ik helemaal echt vakantie. we gaan morgen een stukje fietsen over de veluwe. Tonnie op haar nieuwe elektrische fiets en ik op en mooie net tweedehands gekochte koga miyata randonneur. een prachtig stel wordt me dat. komend weekend gaan we de marche de l'armee lopen in dikirch samen met sjoerd, thalitha, margriet en de meiden. is een tweedaagse wandelmars. lijkt me heel leuk en gezellig om te doen. nou het gaat je goed verder, studeer ze nog een beetje en dat we elkaar nog maar mogen zien in paderborn.

  • 12 Juni 2014 - 08:29

    Theo Bijkerk:

    Du hast eine eindrucksvolle Geschichte zu diesem Dorf geschrieben. Unglaublich diese Verleugnung! Trotzdem glaube ich aber, dass die meisten Deutschen die Vergangenheit gut bewältigen / bewältigt haben...
    Schön, dass du Jutta, Sissyund die Studenten aus dem 2. Jahr noch getroffen hast.

    Viel Erfolg und Spaß weiterhin!
    Theo

  • 12 Juni 2014 - 08:50

    Margret Holleman:

    Hallo Tom,

    deine Überschrift stimmt ja voll und ganz: So ein volles, gemütliches und auch noch anspruchsvolles Programm! Super, wenn man so viel in so kurzer Zeit macht, das nimmt man sein ganzes Leben mit.

    Viel Spaß dort in Paderborn!

    Margret

  • 12 Juni 2014 - 09:26

    Sissy:

    Hi Tom,
    wir sind wieder gut angekommen in NL. Vielen Dank nochmal für all deine Unterstützung in den letzten 2 Tagen!! Es war sooo schön, dich wiederzusehen!! Und ja, dein Deutsch, toll!!! .... Probiere es so gut zu erhalten!!!
    Viel Erfolg bei deinen Hausarbeiten/Referaten.
    Genieße noch die letzten Wochen,
    Sissy

  • 12 Juni 2014 - 13:47

    Tom:

    Danke Theo, Margret und Sissy für eure tolle Reaktionen :)
    Ich sorge auf jeden Fall dafür, dass ich diesen letzten anderthalbe Monat noch gut benütze um es so gut wie möglich ab zu schließen!

    Tom

  • 14 Juni 2014 - 14:45

    I IRMA:

    Hallo Tom,
    die Wewelsburg, wauw, was für eine Geschichte, nicht? Habe schon viel darüber im Fernsehen gesehen, war leider selbst noch nie da. Finde schon toll, dass ihr im Rahmen des Kurses solche Ausflüge macht. Ich bin mir sicher, dass du dich noch sehr lange diese tolle, aber auch lehrreiche Zeit in P erinnern wirst!
    Viele Grüße
    Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Paderborn

Tom

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 754
Totaal aantal bezoekers 9609

Voorgaande reizen:

27 Februari 2014 - 31 Juli 2014

Minor Paderborn

Landen bezocht: